Translation | Part 2

১৯৪৭ সালের ১৪ আগস্ট মধ্যরাতে ভারতবর্ষে ব্রিটিশ শাসনের অবসান হয়, জন্ম নেয় ভারত ও পাকিস্তান নাম দুটি স্বাধীন রাষ্ট্র।
= At the midnight of 14 August 1947, the colonial rules/British rule ended in the Indian subcontinent and gave birth to two independent nations called India and Pakistan.
.
বাংলার পূর্বাঞ্চল ‘পূর্ব পাকিস্তান’ নামে পাকিস্তানের একটি প্রদেশ হিসেবে অন্তর্ভুক্ত হয় এবং পাকিস্তানের মূল অংশ ‘পশ্চিম পাকিস্তান’ নামে নামকরণ করা হয়।
= The eastern part of Bengal was included in Pakistan as a province and named ‘East Pakistan’, the key part of Pakistan was called ‘West Pakistan’.
.
শুরু থেকেই প্রশাসনিক ক্ষমতা পশ্চিম পাকিস্তানের ধনিক গোষ্ঠীর হাতে কেন্দ্রীভূত হওয়ায় পূর্ব বাংলার সংস্কৃতি, অর্থনীতি, রাজনীতি ও সমাজ ব্যবস্থাকে পাকিস্তানের শাসক গোষ্ঠি নিজেদের করায়ত্ত করতে শুরু করে।
= The administrative power had been exercising by the elites of West Pakistan since the very beginning, and they engaged their political muscle in controlling the culture, economy, politics, and the social system of East Pakistan.
.
এতে পূর্ব পাকিস্তানের জনগণ অবিচার ও বৈষম্যের বিরুদ্ধে প্রতিবাদ জানাতে সংগঠিত হয় এবং আন্দোলন সংগ্রাম গড়ে তোলে।
= So the people of East Pakistan organised to protest against the injustice and discrimination, and started agitation and mass movement.
.
মাতৃভাষা বাংলার সম্মানে রক্ষার্থে ভাষা আন্দোলনই ছিল এর প্রথম পদক্ষেপ।
= The language movement was the first move to defend the honour of our mother tongue, Bangla.
.
ভাষা আন্দোলনের ইতিহাস পর্যালোচনা করলে এ আন্দোলনে বঙ্গবন্ধুর অবদানের সত্যতা প্রমাণিত হয়।
= If the history of the Language Movement is analyzed, the truth about Bangabandhu’s contributions becomes crystal clear.
.
ভাষা আন্দোলনে জাতির জনক বঙ্গবন্ধু শেখ মুজিবুর রহমানের একটি বিশেষ অবদান রয়েছে।
= Father of the Nation Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman had a special contribution to the Language Movement.
.
আজন্ম মাতৃভাষাপ্রেমী এই মহান নেতা ১৯৪৭ সালে ভাষা আন্দোলনের সূচনা পর্ব এবং পরবর্তী সময় আইন সভার সদস্য হিসেবে এবং রাষ্ট্রপতি হিসেবে বাংলা ভাষার মর্যাদা প্রতিষ্ঠায় নিজেকে আত্মনিয়োগ করেন।
= A lifelong supporter of the mother language, he dedicated his services to acquiring the due recognition of Bangla language in the initial phase of the Language Movement in 1947 and later on as a lawmaker and as the President.
.
তিনি মৃত্যুর পূর্ব মুহূর্ত পর্যন্ত বাংলা ভাষার উন্নয়ন ও বিকাশে কাজ করে গেছেন এবং বাংলা ভাষা ও বাংলাভাষীদের দাবির কথা বলে গেছেন।
= Till his death, he spoke for, and worked towards, the development and advancement of Bangla language, and the right of the Bangla speaking people.
.
অদ্যাবধি ভাষা- আন্দোলনে বঙ্গবন্ধুর অবদান নিয়ে প্রকাশিত প্রবন্ধ, নিবন্ধ ও বইপত্রে অনেক তথ্যকে বাদ দেয়া হয়েছে।
= To date, literature in the form of articles, novels and books have failed to adequately depict Bangabandhu’s contributions to the Language Movement.
.
আবার কোনো কোনো ক্ষেত্রে বঙ্গবন্ধুর অবদানকে খাটো করে দেখা হয়েছে।
= In some instance, his role has been downplayed.
.
এসব দিক বিবেচনা করে আলোচ্য লেখায় সংক্ষিপ্ত আকারে ভাষা-আন্দোলনে বঙ্গবন্ধু শেখ মুজিবের যথাযথ ভূমিকা উপস্থাপন করার চেষ্টা করা হয়েছে।
Keeping those in mind, this article attempts to portray the real extent of Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman’s role in the Language Movement.
.
শেষ কথা, নিজস্ব ভাষা ও সংস্কৃতিতে ঋদ্ব হয়ে অন্যের ভাষা ও সংস্কৃতিকে যথার্থ শ্রদ্বা জানানোর মধ্যেই ভাষা আন্দোলনের মূল চেতনা নিহিত।
= To end, the spirit of the language movement is rested in proper honoring others’ languages and cultures being imbued with own language and tradition.

Samad Azad

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.

nine + 12 =